Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre. För att följa det nya direktivet om e-integritet, behöver vi be om ditt medgivande att sätta cookies. Läs mer.
Skolhistoriskt arkiv 39
15,00 €
I lager
SKU
179-SA-39
Skolhistoriskt arkiv 39
Red. Erik Geber
Svenska skolhistoriska föreningen i Finland
Helsingfors 2023, 117 s.
Red. Erik Geber
Svenska skolhistoriska föreningen i Finland
Helsingfors 2023, 117 s.
Svenska skolhistoriska föreningens trettionionde årsbok fokuserar i mycket på lärarens ork genom tiderna. Både Erik Geber och Martin Gripenberg behandlar detta tema, Geber övergripande, Gripenberg med tonvikt på de senaste tiderna, speciellt på Corona-pandemin och dess verkningar på skolarbetet. Lärarförbundets ordförande lnger Damlin bidrar med en exposé uttryckligen över lärarens ork och uthållighet nu.
Föreningens nya ordförande Pertti Hakala behandlar i en utförlig uppsats Skarpans gamla skola på Åland med dess lärare och elever. För föreningens många artiklar om jubilerande skolor svarar denna gång historikern Henry Rask med en framställning om Lagstads skolas 150-åriga tillvaro, och jubileumsåret kommenteras av dess nuvarande rektor Agneta Torsell.
Föreningens hedersmedlem Karl-Gustav Jossfolk bidrar i memoarstil med en berättelse om folkskollärarens liv på 1950-talet, då klasserna fortfarande var mycket heterogena och tvingade läraren att uppbringa all sin pedagogiska förmåga. Just strävan att på nytt inkludera dem i klassen behandlas av professor Kristina Ström, som vetenskapligt analyserar inkluderingens tillkomst och konsekvenser.
Föreningens nya ordförande Pertti Hakala behandlar i en utförlig uppsats Skarpans gamla skola på Åland med dess lärare och elever. För föreningens många artiklar om jubilerande skolor svarar denna gång historikern Henry Rask med en framställning om Lagstads skolas 150-åriga tillvaro, och jubileumsåret kommenteras av dess nuvarande rektor Agneta Torsell.
Föreningens hedersmedlem Karl-Gustav Jossfolk bidrar i memoarstil med en berättelse om folkskollärarens liv på 1950-talet, då klasserna fortfarande var mycket heterogena och tvingade läraren att uppbringa all sin pedagogiska förmåga. Just strävan att på nytt inkludera dem i klassen behandlas av professor Kristina Ström, som vetenskapligt analyserar inkluderingens tillkomst och konsekvenser.
ISSN | 0489-0760 |
---|---|
Förläggare | Svenska skolhistoriska föreningen i Finland |
Publikationsserie | Skolhistoriskt arkiv |
Tryckt (år) | 2023 |
Publikationens omslag | Mjuk pärm |
Bandtyp | Häftad |
Språk | svenska |
Vetenskapsgrenar | Historia, Pedagogik |