Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre. För att följa det nya direktivet om e-integritet, behöver vi be om ditt medgivande att sätta cookies. Läs mer.
Prima vara!
30,00 €
I lager
SKU
978-951-583-266-5
Tandefelt, Marika
Prima vara! Språk- och stilhistoriska studier i finlandssvenska och svenska varuhusannonser under 1900-talet
Svenska litteratursällskapet i Finland
Skrifter utgivna av Svenska litteratursällskapet i Finland 779. Studier i nordisk filologi 85
Helsingfors 2013, 221 s.
Prima vara! Språk- och stilhistoriska studier i finlandssvenska och svenska varuhusannonser under 1900-talet
Svenska litteratursällskapet i Finland
Skrifter utgivna av Svenska litteratursällskapet i Finland 779. Studier i nordisk filologi 85
Helsingfors 2013, 221 s.
I fem delstudier analyseras svensk språkutveckling under 1900-talet utifrån tidningsannonser som varuhusen Stockmann i Helsingfors och Nordiska Kompaniet i Stockholm har publicerat. Studierna visar bl.a. hur rättstavningsreformen 1906 långsamt börjar tillämpas i annonsspråket, hur verben förlorar sin pluralisändelse och när varuhusen börjar tilltala sina kunder med du. Också balansen mellan olika ordklasser och användningen av adjektiv ägnas varsin studie.